Saturday, June 16, 2012

Novel review: Akukah Juwita





-------------------------------------------------------Sinopsis---------------------------------------------


Minah binti Temon. Kelakarnya nama tu! Klasik campur pelik. Namun, tuan empunya diri menjadi buruan ramai lelaki.

Lelaki pertama - Gaban. Musuh tradisi sekampung! Gaban menggelarnya 'Timun Kecut'. Malah, mereka sering bergaduh setiap kali bersua muka. Namun, dalam diam Gaban amat menyintainya.

Lelaki kedua - Halim. Pun orang sekampung. Berani hantar rombongan meminang untuk Minah. Salah satu sebab yang membuatkan Minah nekad keluar dari kampung dan mencari kerja di Kuala Lumpur, hingga menemukan Minah dengan lelaki ketiga - Rifki.

Rifki, si mamat poyo yang sering mengganggu gugat keharmonian hati Minah dengan usikan-usikan nakalnya. Tambahan pula, emak Rifki sangat berkenan untuk menjadikan Minah sebagai menantunya. Minah pening kepala.

Tak cukup dengan Rifki, datang pula Ukail - budakjahat yang sering merobek hati Minah. Perasaan Minah sering terbuku dengan tindakan dan kata-kata Ukail yang sememangnya mencabar kesabaran Minah. Persoalannya, di antara lelaki-lelaki ini siapakah yang meletakkan Minah sebagai juwita di hatinya?

“Dia bukan mencari seorang perempuan sehebat Siti Khadijah, tetapi cukuplah seorang Juwita yang sudi hidup bersama sepanjang hayatnya dan Akukah Juwita itu?”

-------------------------------------------------End of Synopsis-------------------------------------------

Salam to all.....

Lambat betol aku review novel ni kan? aku beli novel ni dulu mase bulan 1. mase aku nak g umah bakal mertua dulu.hehehehe...aku ni mane boleh nak g mane-mane takde reading material dalam beg.at least mesti ade newspaper.

Reason kenapa aku beli novel ni sebab aku rase name heroin dia unik.lain dari yang lain. yela...sekarang kan orang letak nama watak sampai berbelit lidah nak menyebut.tapi novel ni senang. just Minah binti Temon. kan lain tu.nama watak lain pun senang nak ingat..Gaban @ Aqil, Ukail, Rifki...honestly aku lagi suke watak Gaban dari Ukail.tak tau la nape...watak Gaban tu lagi suits dengan jiwa aku kot.hehehehehe tapi bile bab romantik tu Ukail la menang kan..

kecian gak kat Gaban sebab terpaksa simpan perasaan die untuk Minah...tapi cinta tak boleh dipaksa.ade jugak orang kata kenapa lelaki dengan perempuan tak boleh jadi kawan baik.sebab nye macam Gaban la jadi nye nanti..sendiri kecewa bile orang yang kite sayang cuma anggap kita sebagai kawan baik. istilah sekarang panggil friendzone.

novel ni besh.tak heavy..relax je bace walaupun tebal sikit (644 pages).mase bace ni gakla aku terbayang incik Hafiz aku tu jadi Ukail.hhheeee~ padahal mamat tuh ade je kat sebelah mase bace novel ni.die pun naik pelik nape aku sengih sorang-sorang bace novel ni.

aku bagi 3.5 out of 5 untuk novel ni.

okeh.dah abeh menconteng.tata!


No comments:

Post a Comment